Om forsyningssikkerhed

30.04.2009

VI HAR HER SAMLET NOGLE AF DE OFTEST STILLEDE SPØRGSMÅL I FORBINDELSE MED ELSELSKABER, NETSELSKABER, STRØMSVIGT OG FORSYNINGSSIKKERHED. FINDER DU IKKE SVAR PÅ DINE SPØRGSMÅL ER DU ALTID VELKOMMEN TIL AT KONTAKTE VORES KUNDESERVICE.

KAN JEG RISIKERE, AT DER BLIVER LUKKET FOR STRØMMEN I FORBINDELSE MED SKIFT TIL NYT ELSELSKAB?

Skift til et andet elselskab påvirker ikke leveringen af strøm. Strømmen flyder som den plejer. Du skal hverken have gravet nye ledninger ned eller have skiftet elmåler. Det er kun på papiret tingene ændrer sig, og Natur-Energi hjælper med alt det praktiske i forbindelse med skiftet.

HVAD ER ET ELSELSKAB?

Elselskabet har til opgave at indkøbe strømmen på dine vegne. Dette sker typisk på det nordiske elmarked kaldet Nordpol, hvor der handles både traditionel og klimavenlig strøm. Dette kaldes den frie markedsel, da priserne svinger fra dag til dag afhængig af forskellige faktorer f.eks udbud og efterspørgelse. De forskellige elselskaber fastsætter derefter selv prisen på den strøm, de udbyder, hvilket betyder at priserne svinger fra selskab til selskab. Siden 2003 har det været muligt selv at vælge elselskab, og du kan derfor selv vælge, hvilket selskab som skal forhandle din strøm og pris. Læs mere her

HVAD ER ET NETSELSKAB?

Et netselskab er et lokalt selskab, som er ansvarlig for det lokale elnet. De har bl.a. det overordnede ansvar for, at kabelnettet fungerer, og at der er strøm i din stikkontakt. Elnetselskaberne har monopol på disse opgaver inden for deres forsyningsområde og reguleres af Energitilsynet.

HVAD GØR JEG, HVIS DER ER STRØMSVIGT?

Du skal kontakte dit lokale elnetselskab, da det er dem, der står for at føre strømmen frem til din adresse. Det er en god ide at have telefonnummeret på dit lokale elnetselskab stående i nærheden af din elmåler eller gemt på din mobil. Så har du altid denne information ved hånden, hvis der skulle opstå strømsvigt.