Om at skifte elselskab

30.04.2009

HVORDAN SKIFTER JEG ELSELSKAB TIL NATUR-ENERGI?

Du kan skifte her på Natur-Energis website under Bliv kunde. Vores registreringsproces fører dig nemt og hurtigt igennem kundeskiftet. Du er også velkommen til at kontakte kundeservice på telefon 70 27 77 80 som har åbent alle hverdage mellem 9 og 16 (fredag til 15).

KAN JEG FRIT SKIFTE ELSELSKAB UANSET, HVOR JEG BOR I DANMARK?

Ja, siden 2003 har el-markedet været frit i Danmark. Du kan dermed selv bestemme hvilket selskab, du vil købe din strøm fra. Uanset hvilket elselskab du køber strøm hos, er det fortsat det lokale elnetselskab, der står for leveringen af strømmen til din adresse. Derfor behøver du ikke at være urolig for at skulle udskifte el-installationer eller andet. 

KOSTER DET NOGET AT SKIFTE ELSELSKAB?

Nej. Hvis du ikke har indgået en aftale med din nuværende elleverandør, bruger du det der hedder “forsyningspligt el”.  Bekendtgørelse af lov om elforsyning §6 siger:  Enhver elforbruger kan frit vælge elleverandør. Ved skift af elleverandør må forbrugeren ikke opkræves gebyr. Se bekendtgørelsen her.

HVOR LÆNGE GÅR DER, FRA JEG HAR REGISTRERET MIG HOS NATUR-ENERGI, TIL JEG REELT HAR SKIFTET ELSELSKAB?

Fra du har tilmeldt dig som kunde hos Natur-Energi, går der den løbende måned (måneden ud) plus yderligere en måned, før du begynder som kunde hos os, og altid den første dag i måneden (f.eks. den 1. maj). Det vil sige minimum en måned og maksimum to måneder. Du vil modtage besked fra os via email med information om, hvornår du overgår som kunde til Natur-Energi.

HVORNÅR MODTAGER JEG MIN AFTALE MED NATUR-ENERGI?

Vi ønsker at gøre det let for vores kunder at skifte til Natur-Energi. Derfor modtager du en email med din kundeaftale så snart, du har afsluttet registreringen på vores website eller kontaktet vores kundeservice.

Hvis du mod forventning ikke modtager din aftale, så kontakt venligst kundeservice på telefon: 70 27 77 80 som har åbent alle hverdage mellem 9 og 16 (fredag til 15).

KAN JEG FORTRYDE MIN AFTALE MED NATUR-ENERGI?

Du kan fortryde din aftale med Natur-Energi ved skriftlig henvendelse indenfor 14 dage, efter du har modtaget din aftale.

SKAL JEG SELV OPSIGE MIN AFTALE HOS MIT NUVÆRENDE ELSELSKAB?

Nej, det skal du ikke. Det klarer Natur-Energi for dig. Vi behøver blot dine kontaktoplysninger og gerne dit aftagenummer, som står på din seneste elregning eller betalingskvittering, så klarer vi resten for dig. Vi sørger bl.a. for at få oplysningerne omkring dit forventet forbrug fra dit elnetselskab.

HVORDAN FÅR JEG DET FORSKUD TILBAGE, SOM JEG HAR BETALT TIL MIT TIDLIGERE ELSELSKAB?

Dit tidligere elselskab vil som regel bede dig foretage aflæsning, så de kan lave en slutopgørelse til dig. Der vil normalt gå 14 dage til en måned, før du modtager din slutopgørelse og får dine penge tilbage fra dit tidligere elselskab.

HVAD HVIS JEG FLYTTER, KAN JEG SÅ FÅ LEVERING AF KLIMAVENLIG ENERGI TIL MIN NYE ADRESSE?

Ja, det kan du. Du skal blot huske at give os besked om adresseændring. Du kan foretage adresseændring ved at kontakte kundeservice på telefon: 70 27 77 80 som har åbent alle hverdage mellem 9 og 16 (fredag til 15).

HVAD ER ET AFTAGENUMMER?

Et aftagenummer er et unikt nummer, som består af enten 11 eller 18 cifre. Hvert målested har et sådan unikt identifikations nummer, som står øverst på din el-regning eller PBS oversigt. Du skal bl.a. bruge nummeret i forbindelse med skift af leverandør, eller hvis du flytter.