f

Natur-Energi kundeservice

altid klar til at hjælpe

Natur-Energis kunder er de mest tilfredse elkunder i Danmark.
Det handler ikke kun om, at vi sælger grøn strøm til en konkurrencedygtig pris.
Vores kundeservice går også gerne den ekstra meter for at hjælpe dig.

Er du kunde i forvejen, så få hurtig hjælp på din egen side:

Gå til min side

splash_2regningerblivertil1

FIND SVARET

PÅ DIT SPØRGSMÅL

  • Din regning og aftale
    • Slut med to regninger

      Fra den 1. april 2016 træder den såkaldte Engrosmodel i kraft. Det betyder, at vi som dit elhandelsselskab fremover står for opkrævningen af BÅDE din betaling for køb af selve strømmen OG for diverse skatter og afgifter, transport af strøm mv., der tidligere blev opkrævet af dit lokale netselskab. Du vil altså fremover kun modtage én samlet regning på dit forbrug af strøm.

      Læs mere

      Til toppen
    • Hvornår får jeg min regning?

      Hvis du er ny kunde, sender vi dig din første faktura ca. 15 dage, før vi begynder at levere strøm til dig.

      Til toppen
    • Hvordan får jeg min regning?

      Vi sender ordrebekræftelsen med e-mail. Du kan også finde regninger, ordrebekræftelse mv på Min Side.

      Har du problemer med at åbne pdf-filer, kan du hente det gratis program Adobe Acrobat Reader her.

      Tilmeld dig betalingsservice, så sparer du gebyret på 35 kr. for papirfaktura – og du støtter samtidig miljøet. Du kan tilmelde dig via Min Side.

      Til toppen
    • Mit login til Min Side virker ikke - hvad gør jeg?

      Brug din email som kundenummer og klik på “Glemt dit kodeord” så sender vi dig straks et nyt kodeord til email. Hvis du stadig har problemer med at logge ind på Min Side, er du velkommen til at kontakte kundeservice på 70 27 77 80. Vi er klar til at hjælpe dig videre.

      Til toppen
    • Hvorfor Betalingsservice?

      Der er to gode grunde til, at du tilmelder dig betalingsservice. For det første sparer du 140 kr om året i papirgebyrer (det koster dig 35 kr. hver gang, vi sender dig en regning) og slipper for rudekuverter fra os. For det andet sparer du miljøet for en masse papirspild. Det er heldigvis let at tilmelde sig Betalingsservice. Du kan enten gøre det via din netbank eller via Min Side.

      Til toppen
    • Hvad sker der, når min fastprisaftale ophører på Ren Energi og Ren Energi Plus?

      Er du Ren Energi og Ren Energi Plus kunde på en fastprisaftale gælder det, at når aftaleperioden udløber – typisk efter 6 måneder – fortsætter kunden med samme produkt til en variabel pris. Den variable pris reguleres hvert kvartal på baggrund af, hvad prisen har været på grøn energi det forudgående kvartal. Abonnement er 12,50 kr. per måned. Aftalen fortsætter indtil, man aktivt ønsker at skifte til andet produkt.

      Til toppen
  • Om at skifte elselskab
    • Strømsvigt ved skifte?

      Nej, tag det helt roligt. Du skal hverken have gravet nye kabler ned, sat ny måler op eller have nye installationer, hvis du skrifter til Natur-Energi. Strømmen flyder helt som den plejer. Til gengæld kan du glæde dig over, at du fremover bruger klimavenlig energi.

      Til toppen
    • Hvordan skifter jeg elselskab til Natur-Energi?

      Du kan hurtigst skifte her på Natur-Energis hjemmeside under Bliv Kunde. Vores registreringsproces fører dig hurtigt og enkelt gennem kundeskiftet. Du er også velkommen til at kontakte vores kundeservice, der har åbent alle hverdage mellem 9 - 15.30 eller skriv til os på: kundeservice@natur-energi.dk Privatlivspolitik | Privacy Policy | Kunderettigheder. Kundeservice sidder klar på 70 27 77 80.

      Til toppen
    • Kan jeg frit skifte elselskab, uanset hvor jeg bor i Danmark?

      Ja, siden 2003 har elmarkedet været frit i Danmark. Det betyder, at du selv helt frit kan vælge hvilket selskab, du vil købe din strøm fra. Uanset hvem du vælger, er det fortsat dit lokale elnetselskab, der står for leveringen af strømmen til din adresse. Der skal altså ikke graves nye kabler ned. Strømmen flyder helt, som den plejer.

      Til toppen
    • Koster det noget at skifte elselskab?

      Nej. Ved skift af elleverandør må forbrugeren ikke opkræves gebyr. Det fremgår af loven om elforsyning.

      Til toppen
    • Hvor længe går der fra, at jeg har registreret mig hos Natur-Energi til, jeg reelt har skiftet elselskab?

      Fra du tilmelder dig som kunde hos Natur-Energi, går der den løbende måned (måneden ud) plus yderligere en måned, før du er kunde hos os. Du starter altid den første dag i måneden (f.eks. 1. maj). Der går med andre ord minimum en måned og maksimalt to måneder. Du modtager besked fra os via email med information om, hvornår du overgår som kunde hos Natur-Energi.

      Til toppen
    • Hvornår modtager jeg min aftale med Natur-Energi?

      Så snart du har afsluttet registreringen på vores hjemmeside eller kontaktet vores kundeservice, sender vi din kundeaftale med email. Hvis du mod forventning ikke modtager din aftale, kan du kontakte vores kundeservice, der har åbent alle hverdage mellem 9 – 15.30 eller skriv til os på: kundeservice@natur-energi.dk, på telefon 70 27 77 80.

      Til toppen
    • Kan jeg fortryde min aftale med Natur-Energi?

      Ja, som forbruger kan du fortryde din aftale med Natur-Energi inden for 14 dage efter aftalens indgåelse.

      Ved fortrydelse skal du inden udløb af fortrydelsesfristen på de 14 dage, give Natur-Energi meddelelse herom. Det gøres nemmest ved at kontakte salgsafdelingen på 88 18 19 80, men kan også ske via e-mail eller brev. Du kan vælge af benytte standardfortrydelsesformularen, der er gengivet i bilag 3 til forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, nr. 9. Formularen findes her.

      Er meddelelsen afsendt inden fortrydelsesfristens udløb, anses fristen for overholdt.

      Til toppen
    • Skal jeg selv opsige min aftale hos mit nuværende elselskab?

      Nej. Vi klarer alt for dig. Det eneste, vi behøver, er dine kontaktinformationer og dit aftagenummer (det fremgår af din seneste elregning eller betalingskvittering), så klarer vi resten. Vi sørger bl.a for at få oplysningerne om dit forventede forbrug fra dit elnetselskab.

      Til toppen
    • Hvordan får jeg det forskud tilbage, som jeg har betalt til mit tidligere elselskab?

      Dit tidligere elselskab vil som regel bede dig om at foretage en aflæsning, så de kan lave en slutopgørelse til dig. Der går normalt 14 dage til en måned, før du modtager din slutopgørelse og får penge tilbage fra dit tidligere elselskab.

      Til toppen
    • Hvad er et aftagenummer?

      Et aftagenummer er et unikt nummer, der består af enten 11 eller 18 cifre. Hvert målested har sådan et unikt nummer. Du finder nummeret øverst på din elregning eller PBS-oversigt. Du skal bl.a. bruge aftagenummeret, når du vil skifte leverandør eller skal flytte.

      Til toppen
    • Kan jeg risikere, at der bliver lukket for strømmen ved skifte til nyt elselskab?

      Nej, det påvirker ikke leveringen af strøm, at du skifter elselskab. Strømmen flyder, som den plejer. Du skal hverken have gravet nye ledninger ned eller have skiftet elmåler. Det er kun på papiret, tingene ændrer dig. Natur-Energi hjælper med alt det praktiske i forbindelse med skiftet.

      Til toppen
  • Skal du flytte?
  • Om strøm
    • Hvad er et elselskab?

      Elselskabet køber strøm ind på dine vegne. Det sker typisk på det nordiske elmarkedet – kaldet Nordpol – hvor der handles både traditionelt og klimavenlig strøm. Det kaldes den frie markedsel, da priserne svinger fra dag til dag afhængig af f.eks. udbud og efterspørgelse. De forskellige elselskaber fastsætter derefter selv prisen på den strøm, de sælger, hvilket betyder, at priserne varierer fra selskab til selskab. Siden 2003 har det været muligt selv at vælge elselskab. Du kan derfor selv frit vælge, hvilket selskab, der skal levere din strøm.

      Til toppen
    • Hvad er et netselskab?

      Et netselskab er det lokale selskab, der har ansvaret for det lokale elnet. De har bl.a. det overordnede ansvar for, at kabelnettet fungerer og, at der er strøm i din stikkontakt. Elnetselskaberne har monopol på disse opgaver i deres forsyningsområde. Netselskaberne reguleres af Energitilsynet.

      Til toppen
    • Hvor finder jeg mit lokale elnetselskab?

      På Energistyrelsens interaktive Danmarkskort finder du en oversigt over alle de danske netselskaber.

      Til toppen
    • Hvad gør jeg, hvis der er strømsvigt?

      Tjek først om det kun er hos dig, strømmen er gået, eller om den også er gået hos naboerne. Hvis naboerne heller ikke har strøm, kan det skyldes en fejl på elnettet.

      Er strømmen kun gået hos dig, skyldes en akut strømafbrydelse ofte, at der er gået en sikring – eller at din HFI- eller HPFI-afbryder er slået fra. Derfor bør du tjekke dit relæ og sikringer, før du kontakter dit distributionsselskab.

      Tjek selv, om du kan få strømmen igen via følgende tjekliste:
      1. Er HFI-/HPFI-afbryderen slået fra? Prøv at slukke alle gruppe afbrydere.
      2. Slå nu HFI-/HPFI-afbryderen til igen, og tænd gruppeafbryderne én ad gangen. Når HFI-/HPFI-afbryderen slår fra, ved du, at fejlen er i den gruppe. Sluk for alle apparater i gruppen.
      3. Slå HFI-/HPFI-afbryderen og gruppeafbryderen med det defekte apparat til igen.
      4. Tænd apparaterne i gruppen ét efter ét. Når HFI-/HPFI-afbryderen slår fra, ved du, hvilket apparat der er i stykker. Sluk det.
      5. Slå HFI-/HPFI-afbryderen og alle gruppeafbrydere til igen. Så skulle det gerne virke.

      Er der stadig ikke strøm, kan du ringe til 70 27 77 10, så hjælper vi dig.

      Til toppen
    • Hvilken strøm får du i stikkontakten?

      Natur-Energi sikrer, at den mængde strøm, du bruger, bliver købt fra vedvarende energikilder. Strømmen er certificeret. Dermed øger du efterspørgslen på vedvarende energi og sender et signal til politikere og andre aktører i branchen om, at der er behov for at øge indsatsen på området.

      Der findes dog kun et ledningsnet, og derfor kommer al strøm til de enkelte husstande gennem det samme system. Det vil sige, at al strøm bliver blandet sammen, og at alle elkunder får en blanding af klimavenlig strøm og kulstrøm.

      Til toppen
  • Diverse
    • Falske mails og fupmails - hvad gør jeg?

      De fleste danskere har prøvet at modtage en mail, der ser ud som, om den er sendt fra f.eks. en bank eller SKAT, men i virkeligheden er en fupmail, hvor afsenderen vil lokke vigtige informationer ud af dig. Hvis du er i tvivl, er du altid velkommen til at kontakte kundeservice.

      Til toppen
    • Er vi attraktive for ejere af solcelleanlæg?

      Selvom Natur-Energi kan virke som et oplagt valg, hvis man i forvejen tænker så meget på miljøet, at man har installeret solcelleanlæg, er det ikke tilfældet. Solcellejere har som udgangspunkt lavet deres eget produktionsanlæg til el. Er det dimensioneret rigtigt, laver anlægget lige præcis lidt mere strøm, end ejeren bruger.

      Med den såkaldte nettomålerordning, skal solcelleejeren dermed ligefrem have penge tilbage fra netselskabet, hvor de er kunder. Da solcelleejeren selv producerer el, er Natur-Energi – der er elhandler – ikke interessant for solcelleejere. Det er netselskabet, der laver aflæsning og herefter opgørelse og afregning, hvor mange kWh solcelleejeren har brugt. Overskudsproduktionen udbetales af energinet.dk og overføres til solcelleejeren. Derfor er det mere enkelt for solcelleejere at have samme net- og elselskab. Læs mere..

      Til toppen
    • Jeg ønsker at klage over én af Natur-Energis produkter eller ydelser – hvad gør jeg?

      En klage over en vare eller tjenesteydelse købt hos Natur-Energi kan indgives til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Center for Klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby. Du kan klage til Center for Klageløsning via www.forbrug.dk.

      EU-Kommissionens online klageportal kan også anvendes ved indgivelse af en klage. Det er særligt relevant, hvis du er forbruger med bopæl i et andet EU-land. Klage indgives her: www.ec.europa.eu/odr.

      Ved indgivelse af en klage skal du angive vores e-mail adresse: kundeservice@natur-energi.dk

      Til toppen
    • Få nedsat elafgiften

      Hvis du hovedsageligt bruger el til opvarmning af din bolig, kan du få nedsat din elafgift og dermed spare penge. Det eneste krav er, at din bolig opfylder Bygnings- og Boligregistrets (BBRs) betingelser for el-opvarmede helårsboliger.

      I kroner og øre betyder en reduceret elafgift, at du sparer 62,75 øre pr. kWh på den del af dit forbrug, der ligger over 4.000 kWh pr. år (i 2016).

      For at få afgiftsnedsættelsen skal du ansøge om at få registreret din bolig i BBR ved at udfylde denne registreringsformular og sende den ind til BBR i din kommune her.

      Når du får godkendelsen, sender du den retur til os på e-mail: kundeservice@natur-energi.dk I nogle tilfælde sender kommunen den direkte til os, men så giver vi dig besked.

      Til toppen
    • Hvorfor ringer vi?

      Telefonopkald er den bedste måde at skabe kontakt med en ny kunde på. I løbet af et øjeblik kan vi ud fra dit forbrug og ønske til klimavenlig strøm fortælle, hvilken pakke, du bør vælge for at blive klimaneutral og samtidig få en konkurrencedygtig grøn pris. Og er der praktiske spørgsmål, kan vi straks svare på dem.

      Læs mere

      Til toppen

Kan du ikke finde svaret på dit spørgsmål, er du velkommen til at ringe til os på:

70 27 77 80

Oplever du strømafbrydelse, så ring på dette nummer:

70 27 77 10

SPAR PAPIR

OG PENGE

betalings_service

Tilmeld dig til Betalingsservice.

Så sparer du på papiret
og 35 kr. per faktura.

Min Side

PRISER

OG BETINGELSER

På vores Prisblad-side finder du en samlet oversigt over vores priser og betingelser.

Prisblad

Skal du flytte?

få Natur-Energi med

Husk at fortælle os, hvis du skal flytte.
Så sørger vi for, at du også får grøn strøm på din nye adresse.

Læs Mere